Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomma tröjor skramlar fortfarande mest

/

Brynäs brottas med ett år som gett en förlust på 6,8 miljoner kronor.
Man brottas också med elaka tungor, och det är verkligen inte alltid jag.
De som direkt säger så här:
"Ni som tyckte att Brynäs reklamfria matchdräkter var en bra idé – håller ni med idag?"

Annons

Den åsikten kommer alltid snabbare än ett baklängesmål i ett feldömt box play. Jag vet att man inom Brynäs är tämligen less på upprepningen av offentligt och ofantligt krypskytte från såväl motståndare, egna fans som vill vinna SM-guld – och folk som rent allmänt vill tycka att alla gör fel överallt.

Det fanns en tid då Brynäs årsmöten var riktigt heta, och till och med innebar maktkamper inför öppen ridå veckorna innan.

Nu har det de senaste åren rått fred, framkallade av en stabil organisation som lyckades fixa ett hundraårsfirande med en guldfest.

Då var alla glada och nöjda.

Nu hungrar fans efter nya framgångar.

Och samtidigt som Brynäs gör en förlust för andra året i rad, så är de nya mästarna Växjö Lakers också guldmakarna vid sidan om. Ifjol gick den klubben med nästan sex miljoner i vinst, och nu med 13 miljoner kronor. Och detta trots att man alltså hade satt ihop en guldtrupp – och samtidigt hade lägre publiksnitt än Brynäs.

Det sista är intressant, eftersom en stor anledning till Brynäs förlust är just att runt 900 personer försvann ned i något slukhål och att budgeten sprack ännu mer än spelet under hösten.

För de minskade publikintäkterna, samt tränarbytet och spelare som man tvingades ta inför att ersätta långtidsskadade spelare, är det som gör att Brynäs går back i år.

Detta enligt resonemanget i verksamhetsberättelsen.

Utan att ha tolkat varje siffra, komma och post i årsredovisningen låter det logiskt för mig.

Men Brynäs pedagogiska problem är att man trots öppenhet med den redovisningen också måste bevisa sin oskuld.

Och det är oerhört svårt.

För just inför den här säsongen lanserade man ju det nya affärskonceptet med partners som gav den rena dräkten. Och man gav sig in i Unicef-projektet En bra start.

Man behöver bara gå en runda på Stortorget med stora öronen för att förstå att det där är något som ifrågasätts, och som anklagas för det dåliga resultatet.

Så Brynäs behöver inte bara bearbeta ett dåligt ekonomiskt resultat, man måste även nollställa det här snacket som annars kommer att förfölja klubben tills man börjar kleta reklamlappar på den svarta tröjan igen och till slut tvingas tejpa för Unicefmärket.

Jag är inte helt övertygad om att det räcker att säga "det där stämmer inte" och att inte lyssna på medlemmar som är fundersamma, tveksamma och frågande.

Hade jag varit en riktig modern mumbo-jumbo-skribent hade jag slagit till med "...vi måste våga prata om tröjan och en Bra start."

Nu nöjer jag mig med att Brynäs har att hantera både gammalt och nytt skitsnack, men absolut inte får göra något som lägger med ved på den brasan.

Den pyr alltid ändå. Det vet alla Gävlebor.

Mitt i allt – sportchefsbyte, tränarbyte, klubbdirektörsbyte, ekonomichefsbyte – är det dock viktigt att trovärdigheten bevaras genom att Jan-Erik Silfverberg fortsätter som ordförande.

Något annat hade självklart varit otänkbart.

Något annat hade gjort mig djupt orolig.

Just nu konstaterar jag dock att tomma tröjor fortfarande skramlar rätt mycket.

Mer läsning