Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leksands IF är ett felbygge

/
  • Intresset var stort när kommunens näringslivsavdelning och företagarföreningarna i Leksand bjöd in till för den första hantverkarfrukosten.
  • Tore Jobs – urleksing och tf sportchef i Leksands IF.

– Det går inte att driva ett företag eller ett ishockeylag om personalomsättningen är 40 procent på fem månader.
Det slog Leksands IF:s sportchef Tore Jobs fast vid premiären för hantverkarfrukosten i Leksand.

Annons

Ett 30-tal hantverkar- och entreprenadföretagare i byggbranschen deltog i frukosten som av mentometeromdömet var en succé.

Hela 86 procent av de närvarande ville ha fler frukostmöten

Men innan man kommit så långt så hade Leksands IF:s nye tillförordnade sportchef – urleksingen Tore Jobs – berättat om sina tankar och erfarenheter av hur man får stabilitet i både lag och företag.

– Det ska vara processtyrt – inte resultatbaserat. Det här är något som glöms bort nu för tiden, sa Jobs och fortsatte:

– Ingen kan driva ett företag effektivt som haft en 40 procentig personalomsättning på fem månader. Det är vad man försökt göra med Leksands IF. Så bygger inte jag ett lag!

Tore Jobs presenterade också "vinnarformeln" 10-12, 5-7, 5-6, symboliserad med hjälp av en darttavla.

– Kärnan i mitten måste vara starkt förankrad i bygden. Då får man stabiliteten som behövs för att lyckas.

– I dag har vi 10-12 personer i de yttre ringarna och då fungerar det inte.

Jobs delade också med sig av statistik som visar vilka som trivs i Leksand - något som är lika viktigt vid rekrytering oavsett bransch.

– Förutom leksingar och folk som bor i Dalarna, så är hockeyns erfarenheter att de som trivs bäst och rotar sig här kommer från Skåne, Småland, Västmanland och Värmland.

– Gissa hur många spelare från Stockholm som finns kvar i bygden efter 35 år? En! Ove "Gurra" Pettersson, avslutade Tore Jobs.

Frukostmötet gästades också av Lotta Åhlander, fabrikschef vid Tomoku hus i Insjön.

Efter hennes presentation av företaget visste 93 procent av åhörarna mer om det Japanägda företaget som bygger hus på export till Japan – men också för marknaden i Europa och Sverige.

Mer läsning