På måndag kväll håller Brynäs sitt årsmöte. Precis som de senaste åren blir det i digital form. Redan har ett par hundra medlemmar anmält sitt deltagande, för att bland annat rösta fram den nya ordföranden Bosse Johansson, att ta över efter Magnus Kangas.
För ett par dagar sedan kunde vi berätta att ekonomin har återhämtat sig och att Brynäs åter gör ett plusresultat efter fjolårets dystra siffror.
Klubbdirektören Håkan Svedman ser framåt mot kommande säsong med tillförsikt och ser att Brynäs kan jobba vidare med ny ordförande i spetsen.
– Under mitt första år har jag haft bra stöd av Magnus (Kangas) och styrelsen. Jag har fått ansvar och befogenheter att göra mitt jobb.
Annons
Annons
Hur ser du på att Brynäs nu byter ordförande efter bara ett år?
– På ett personligt plan kommer jag sakna Magnus. Men jag har en positiv känsla runt vår nya ordförande. I grund och botten är det dock en fråga för medlemmar och valberedningen att bestämma vem som ska vara ordförande för Brynäs, säger Håkan Svedman.
Hur väl känner du till Bosse Johansson sedan tidigare?
– Vi har pratat lite med varandra nu senaste veckorna och jag hoppas det blir en bra resa framåt. Han har ju en diger erfarenhet sedan tidigare, inte minst i Elfsborg.

Håkan Svedman samtalar med personalen på Brynäs kansli. Närmast Erika Grahm.
Bild: Erik Wikström
Brynäs kommer att höja den totala budgeten en aning inför nästa säsong men inte med några stora summor. Lönerna till kontrakterade spelare och ledare den gångna säsongen var 40 miljoner kronor, nästan identiskt med säsongen dessförinnan då den summan var 40,8 miljoner kronor.
Det centrala SHL-bidraget, de så kallade tv-rättigheterna, uppgick till drygt 44 miljoner förra säsongen. Nästa säsong, 23/24, går det nya tv-avtalet in, och då kommer det öka med runt tio miljoner kronor per klubb, under förutsättning att serieupplägget fortfarande är 14 klubbar i SHL, uppger Expressen.
Håkan Svedman och Brynäs vet att pengarna behöver hållas hårt i, utan att för den skull göra avkall på en slagkraftig spelartrupp.
Däremot, som vi tidigare rapporterat, byggs det om och rustas en hel del i Brynäs arena.
Annons
Det blir ny belysning och ny sarg till kommande säsong och på grund av förra sommarens stora översvämning görs en del förbättringar också i och runt andra ytor kring omklädningsrummen som byggs om och fräschas upp med nya lösningar.
Annons
Bland annat är en jacuzzi, en så kallad ”bubbelkopp”, installerad. Men huruvida det också blir en större bastu törs inte Håkan Svedman säga något om, trots att det nu är tre finländska tränare i herrlaget – plus ytterligare en finländare som basar över J20-laget.
– Nej, haha! Det vet jag faktiskt inte. Men där har du kanske en rubrik, skrattar Brynäs klubbdirektör.
Och faktiskt finns det en sanning bakom den möjliga schablonbilden. Enligt källor har nämligen Mikko Manner och Ari-Pekka Pajuluoma alltid en rutin att basta före varje hemmamatch i Monitor ERP Arena. Vi får anta att Mikko och "Pajen" får med sig nya assisterande tränaren Kalle Kaskinen i bastun.

Anton Rödin och gänget kommer få nya matchtröjor till kommande säsong. Arkivbild: Bildbyrån
Tanken är att det under de kommande tre åren successivt ska göras förbättringar i arenan.
– Vi får ta lite i taget. Nu var sargen och belysning det mest eftersatta, säger Håkan Svedman.
Till exempel finns såklart en ny mediakub (jumbotron) på mångas önskelista. Nuvarande tv-skärm i taket är i sanning att säga rätt så daterad år 2022. Den som till exempel varit i Leksand kan vittna om det.
Däremot blir det en uppdatering av matchdräkterna till kommande säsong.
Annons
– Vi har lyssnat till supportrarna och det kommer bli ett nytt snitt. Vi hoppas att många blir nöjda, säger Håkan Svedman.

Håkan Svedman säger att han har god dialog med supporterklubbarna i Brynäs.
Apropå supportrarna så vidhåller Brynäs klubbdirektör att han haft dialog med de olika supporterklubbarna, inklusive representanter från Kamratkompaniet som tidigare stått för tifon och en levande ståplats.
Annons
– Vi har en bra dialog och totalt sett när det gäller vår publik, säger Håkan Svedman, som berättar att man budgeterar för en ökad publik.
Förra säsongen hade Brynäs 4 457 i snitt på hemmaplan. Men då ska man veta att ett antal matcher hade publikrestriktioner.
– Om man bara räknar matcherna utan restriktioner nådde vi ett snitt på 5 700. Det vill vi öka lite.
Men samtidigt gäller det att locka publiken, särskilt med tanke på rådande inflation och att många reser med bil till Brynäs matcher.
Finns det en oro att folk väljer bort att gå på hockey med tanke på läget?
– Osäkerhetsfaktorn är större än den varit. Det är inte ett Brynäsfenomen och allt blir även dyrare för oss. Det är svårbedömt men vi har tankar på att göra prisjusteringar på olika typer av biljetter. Vi pratar mycket om kundnöjdhet. Har vi skapat rätt förutsättningar för vår publik oavsett om du går på ståplats eller sittplats? Vi vill att våra fans ska se ett värde i att besöka oss, men det ska också vara värt att lägga pengarna för att se Brynäs på plats, säger Håkan Svedman.